Platforma Architekti
  • PORTFOLIO
  • PLATFORMA
  • BLOG
  • KONTAKT

AN UNIČOV A LITOVEL

Modernizace autobusového nádraží v Uničově a Litovli

lokace Uničov a Litovel
status studie
rok 2014
autor David Průša
spoluautor Katarína Škodová
vizualizace Jan Zeman

Uničov
Stávající autobusový terminál je situován v blízkosti historického jádra města, v jeho severozápadní části. Je přímo napojeno na ulici J. z Poděbrad. Vjezd a výjezd je z ulice J z Poděbrad. V současnosti je nádraží bez výpravní budovy, včetně hygienického zázemí. Nádraží je otevřené, bez krytých nástupišť. Hlavní nástupiště tvoří úzký ostrůvek s jednotlivými zastávkami uprostřed řešeného území. V podélné ose jsou k tomuto ostrůvku přidružena další dvě nástupiště – z  každé strany jedno, odděleno pojížděnou plochou autobusů. Podle dnešních potřeb uživatele a kapacit cestujících je nádraží svým počtem nástupišť (zastávek) předimenzované. Současné řazení nástupišť je řešeno podélným systémem s autobusy za sebou.
Novým požadavkem zadavatele a provozovatele je snížení počtu nástupišť (zastávek) na 6. Je zachován stávající systém obsluhy nádraží. Návrhem došlo k rozšíření původního ostrůvku, který autobusy objíždějí dokola. Tento ostrůvek byl zároveň zkrácen a postranní zrušeny. Stává se tak jediným nástupištěm, na kterém je umístěno 6 nových stanovišť autobusů. Rozšíření ostrůvku bylo navrženo rovněž s ohledem na umístění nové výpravní budovy.
Jednotlivá stanoviště budou provedena jako zastávky s krytým posezením – je navržen systém MMcité – AUREO AE400-LS. Jedná se o jednoduchou, elegantní, subtilní konstrukci, jejíž nosné prvky tvoří rámy ve tvaru L. Výplň mezi těmito rámy tvoří sklo, včetně zastřešení. Každá zastávka je opatřena polepem jednoho skla s číslem zastávky.

Výpravní budova
Je navržena jako úzký dlouhý vagón uprostřed ostrůvku, který tvoří jeho pomyslný magnet, kolem kterého se točí nejen autobusy, ale také cestující. Tato horizontála je doplněna o vertikálu, jako symbolu orientačního bodu území – stejně jako věž kostela symbolizuje centrum města, tak rovněž věž nádraží pomáhá zorientovat se cestujícímu, kde se nachází.
Konstrukčně je budova vystavena na modulu 3 metry. Nosnou konstrukci tvoří sendvičové panely, které současně plní roli tepelně izolační. Fasáda je obalena plechovým obkladem, který je opatřen pololesklým červeným nátěrem.

Litovel
Stávající autobusový terminál je situován u vnějšího okruhu historického jádra města, v jeho západní části. Je přímo napojeno na ulici Dukelská. Vjezd a výjezd je z ulice Dukelská. V přímé vazbě je v jeho jihozápadní části vlaková stanice.
V současnosti je nádraží bez výpravní budovy, včetně hygienického zázemí. Nádraží je otevřené, bez krytých nástupišť. Hlavní nástupiště tvoří úzký ostrůvek s jednotlivými zastávkami uprostřed řešeného území. V podélné ose jsou k tomuto ostrůvku přidružena další dvě nástupiště – z  každé strany jedno, odděleno pojížděnou plochou autobusů. Naproti nádraží, přes silnici Dukelská je vytvořen záliv s jednou zastávkou – ta je umístěna v přímé vazbě na centrum, bude součástí celé modernizace.
Podle dnešních potřeb uživatele a kapacit cestujících je nádraží svým počtem nástupišť (zastávek) předimenzované. Současné řazení nástupišť je řešeno podélným systémem s autobusy za sebou.
Novým požadavkem zadavatele a provozovatele je snížení počtu nástupišť (zastávek) na 6, respektive na 7 (sedmá zastávka je v zálivu naproti nádraží). Je zachován stávající systém obsluhy nádraží. Návrhem došlo k rozšíření původního ostůvku, který autobusy objíždějí dokola. Tento ostrůvek byl zároveň zkrácen a postranní zrušeny. Stává se tak jediným nástupištěm, na kterém je umístěno 6 nových stanovišť autobusů. Rozšíření ostrůvku bylo navrženo rovněž s ohledem na umístění nové výpravní budovy. Díky zkrácení nástupiště bylo na konci řešeného území navrženo parkoviště pro osobní automobily.
Jednotlivá stanoviště budou provedena jako zastávky s krytým posezením – je navržen systém MMcité – AUREO AE400-LS. Jedná se o jednoduchou, elegantní, subtilní konstrukci, jejíž nosné prvky tvoří rámy ve tvaru L. Výplň mezi těmito rámy tvoří sklo, včetně zastřešení. Každá zastávka je opatřena polepem jednoho skla s číslem zastávky.

Výpravní budova
Je navržena jako úzký dlouhý vagón uprostřed ostrůvku, který tvoří jeho pomyslný magnet, kolem kterého se točí nejen autobusy, ale také cestující. Tato horizontála je doplněna o vertikálu, jako symbollu orientačního bodu území – stejně jako věž kostela symbolizuje centrum města, tak rovněž věž nádraží pomáhá zorientovat se cestujícímu, kde se nachází.
Konstrukčně je budova vystavena na modulu 3 metry. Nosnou konstrukci tvoří sendvičové panely, které současně plní roli tepelně izolační. Fasáda je obalena plechovým obkladem, který je opatřen pololesklým antracitovým nátěrem.

AN Unicov


© 2005-2021 PLATFORMA ARCHITEKTI | DESIGN JAN KULICH, CODE OSTRÝ WEB